malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

tjugosjätte september tjugohundraelva

Kategori: Au Pair

Hallå!

Det är är helt ofattbart, enligt termometern var det idag 44 grader varmt i solen! Jag hittar inte min usb-kabel till datorn just nu, så jag kan inte visa er någon bild. Jag måste ha städat bort den idag när jag städade här nere. Det är nämligen en av sakerna jag har gjort idag. 
Först försov jag mig, eller jag vaknade 17 minuter över sju och ska vara uppe tjugo över, men det gick fortare än vanligt att göra iordning frukosten och lunchboxarna till Ronja och Leo. Efter att vi ätit upp frukosten skjutsade iallafall Marcus Ronja till skolan, Pia åkte till jobbet och jag blev kvar ensam med Leo. Ärligt talat var jag lite orolig över om han skullebörja skrika efter mamma och pappa eller gråta. Men, det gick riktigt bra och jag vet inet varför jag var orolig. När han var påklädd ville han bestämma vad jag skulle ha på mig och det blev mina skor som har lite lila på sig, såklart, (hans älsklingsfärg är lila) och så skulle jag ha min lila jacka. Sen tog jag cykeln med han bak i vagnen eftersom det var det han ville.
Innan jag gick hem igen fick jag en kram och en puss av Leo och när jag kom hem igen satte jag igång och städade nere i min lilla lägenhet. Jag har nämligen bestämt mig för att göra måndagen till städdag och även tvättdag men någon tvätt blev det inte idag. Jag vet inte riktigt varför egentligen men jag orkade bara inte.

Halv tio kom det två män som skulle sätta upp en ny "insektsdörr", ni vet en sån som sittar utanför dörren och är ett skydd så det inte komer in flugor och mygg. Eftersom jag hade städat klart vid den tiden satte jag mig och läste lite i mina tyska skvallertidningar. Men jag måste säga att jag var riktigt rastlös där jag satt. Till slut gick jag ut och hoppade lite hopprep en stund och därefter satte jag mig ute i solstolen och fortsatte att läsa. Sen var det dags för lunch och det blev lite rester från i fredags. Spaghetti och en tomat-skinksås som Pia gjorde då när hon kom hem. Gott var det. Efter lunchen bestämde jag mig för att gå ut och lägga mig i solen och läsa igen. elt stört att kunna ligga i shorts och linne och svettas i slutet av september. :s
Efter något som verkligen kändes som en evighet åkte (äntligen) de två männen tjugo över ett och jag tog mig snabbt ner på stan för att äta en glass med Lora.
Men vänta nu, jag måste berätta det här för er. En av männen, eller han var snarare gubbe, frågade mig varifrån jag kommer och då sa jag sverige. Då frågade han vart det låg. Jag blev helt paff och sa att det låg ovanför Danmark. Då frågade han, ja men vilken riktning? Ligger det nära Stuttgart?
Oc så frågade han gång på gång han frågade om Munchen, Frankfurt,... Tillslut sa jag att det låg i riktningen mot Berlin typ och då sa han "åh, så du är från Berlin?"  "nej, jag kommer inte från tyskland. Jag kommer från sverige, det är ett annat land."  Tillslut lyckades jag få honom att förstå att jag kom från sverige iallafall. Hur kan man inte veta var sverige ligger?
Anyway, jag och Lora åt en glass och sedan åkte jag och hämtade Leo och Ronja. Leo släppte alla saker och kom springandes fram till mig idag igen. Både en puss och en kram fick jag innan han började babbla på som en tok om vad han hade gjort och han frågade vad vi skulle göra nu. Vi sa hejdå till fröknarna och sprang sedan in och hämtade väskan eftersom han höll mig i handen och tydligen ville springa.

Ronja däremot var inte lika ivrig att åka hem eftersom hon att och spelade spel med en av fröknarna på hennes fritids. Efter en stund kom hon iallafall och vi cyklade hem, åt lite mellanmål och tog sedan bilen till en lekplats lite längre bort. Riktigt rolig var den måste jag säga. De hade väldigt många olika sorters klätterställningar, en linbana, gungor, sandlåda, gungbräda... Vivar där i nästan en och halv timme och efter ungefär en timme kom Pia och med sig hade hon en varsin liten ben&jerrys till oss. Coconutterly fair. Mums!

Sedan åkte jag hem och stoppade in maten i ugnen och kokade riset medan Pia åkte och köpte skor till Ronja och Leo. Kvällsmaten blev färsk torsk på tomat-och lökbädd med ris och grönsallad. Detta var något vi kokade ihop själva och det var faktiskt riktigt gott!

Efter maten tog vi hand om disken och sedan, efter att Leo och Ronja gått och lagt sig, satt resterande vid en varsin dator. Otroligt socialt eller hur?
Sedan gick jag ner och ja, här sitter jag nu och skriver med introt till räddningspatrullen i mina öron, chattar med Evelina och Zandra och gäspar lite då och då..

Nej godnatt. Kram kram

Kommentarer

  • papps säger:

    WTF!! tänk å inte veta var Sverige ligger ... då hittar man ju inte hem ju! 8-/

    2011-09-28 | 23:31:09

Kommentera inlägget här: