malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

nikolaustag och motgångar

Kategori: Au Pair

Ja, man kan ju lugnt säga att det inte var min dag idag. Vaknade med fruktansvärd huvudvärk och insåg väldigt snabbt att jag försovit mig. Dock blev jag på väldigt bra humör när jag kom upp och såg att det var typ blå himmel och snö ute, det fanns en varsin påse från Nikolaus till Leo, Ronja och mig. (Förklarar alldeles strax, keep on reading)
När jag lämnat Leo på Kindergarten gick jag en liten sväng eftersom det var så sjukt skönt ute. Luften var riktigt kall och det var snö och det var soluppgång(okej solen var typ redan uppe men ni fattar). På vägen hem halkadejag så pass att jag ramlade i en asfalterad och isig backe. Detta resulterade i ett vääldigt fint märke som håller på att växa till sig till ett vackert blåmärke på rumpan. Vrickade till foten när jag var till blomsteraffären, klämde fingret i bildörren, vek halva nageln bakåt inne på adidas när jag kollade på skor, tappade nyckeln och lyckades sparka in den under bilen när jag skulle åka ifrån adidas. Promenaden tillsammans med barnen till tennisens julfest gick bra förutom min väska gick sönder, axelremmen lossnade, plus att Leo ramlade med cykeln en gång. Det tog förresten 1 timme att gå till tennisen. Men gud så söta barnen var. leo cyklade och Ronja och jag gick. Vi stannade en liten stund och drack varm choklad och åt lussebulle vilket var sjukt gott!. Ronja och jag gick även och sjöng en massa svenska jul- och luciasånger. Tränade lite eftersom det är julfest med svenska skolan imorgon och då är det även luciafirande och Ronja är lucia. Så imorgon måste jag fixa hennes luciakrona. Anyway. på tennisens julfest bowlade alla barn och jag. Jag fick hjälpa Leo. När Pia på slutet frågade om hon skulle hjälpa Leo så svarade han att "näej, det ska Malin göra. Det är bara Malin som kan". Pia åkte dit direkt efter jobbet så vi möttes där. 
Iallafall lyckades jag typ stuka eller vricka mitt högra ringfinger så nu sitter jag emd ett plåster runt det och lillfingret. Barnen ligger och sover och jag sitter här och skriver och tittar på fotbollsmatch mellan Hannover och Levante medan jag väntar på att Pia och Marcus ska komma hem. De är ute och äter med några kompisar. Nu är matchen slut förresten, det blev 2-2 ifall någon är intresserad. 
 
Men vill ni veta något roligt, trots alla motgångar jag haft idag har det inte åverkat mitt humör speciellt mycket för det har varit så sjukt fint väder idag. Kallt och snö och sol. Det är så vintern ska vara. Kan det bli mycket bättre? Okej, jag mer snö, kallare, galoppera barbacka på Solle tillsammans med Tove på Ezsy m.m. ..

Just ja. Nikolaus. Idag är det Nikolaustag här i Tyskland. Det betyder att St. Nikolaus kommer med presenter, chioklad, nötter oh frukt till alla snälla barn natten till den 6:e. Det är lite som påskharen tycker jag. Här i Bayern är det ju så att St. Nikolaus kommer den sjätte december och sen kommer Chirstkind på julafton
                      
                                       St. Nikolaus                                      Christkind
 
Puss
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: