malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

tjugonde september tjugohundraelva

Kategori: Au Pair

Hallo!

jag är trött. verkligen jättetrött. Tänkte börja med att sägadet för det är ju så oerhört intressant att veta eller hur?

Today, today, today. What have i done today?  Jag cyklade med Leo till dagis efter frukost och stannade kvar en stund innan jag gick ut på en långpromenad igen. Det är ju så fruktansvärt skönt och man piggnar verkligen till. Sedan bestämde jag mig för att jag minsann skulle städa min lilla lägenhet. Men ärligt talat hann jag inte så mycket innan jag slutade. Så sjukt tråkigt och jag hade verkligen inte lust att städa när det var så fint väder ute så det blev bara en rengöring av toaletten. 

Jag tg istället cykeln ner på stan en sväng och gick runt där ett tag. Kollade inne på Müller en stund innan jag bestämde mig för att verkligen hitta vykort. Men de finns ju inte! Jag börjar bli riktig tokig på att det inte finns några vykort med bilder härifrån. Det finns bara födelsedagskort osv. Helt sjukt. Jag förstår verkligen inte hur det kan vara så att jag inte har hittat ett enda "turistvykort". Annars är det ju så lätta att hitta?

På väg hem svängde jag i på edeka och köpte mjölk också eftersom den nästan var slut och väl hemma igen åt jag en väldigt sen lunch. Rester från igår. Sedan skulle Ronja hämtas men jag var för tidig så hon var inte klar med läxorna. Vilket betydde att jag satt utanför rummet och väntade samtidigt som jag var social och tränade min tyska med en av fröknarna. I Tyskland är det nämligen så at barnen går mycket kortare i skolan och sedan, om de går till fritids, får de lunch där och de gör även alla sina läxor där. Ronja går till exempel från 8.00 till 11.15 nästan varje dag. Det är bara två dagar som on har långdag. Till 13.00. Långa dagar va? Men jag måste säga att jag tycker att det är bra att de gör läxorna på fritids. Då får de ju hjälp av en fröken också.
En annan sak som är speciell med skolan här, jag vet inte om det är så i hela tyskland men iallafall här, är att barnen inte får cykla själva till och från skolan förrän de går i femte klass(tror jag att det är, jag ska kola upp det) . Därför är det otrligt måga barn som har en roller och de har en extra ingång där de har en massa ställ till dessa rollers. Sjukt många är de när de står där och jag var lite imponerad över att barnen bara gick dit tog sin och gick. Det såg ju liksom inte ut soma att de ens letade och jag som tycker att de flesta ser likadana ut. :s

När Ronja var färdig med läxorna åkte vi hem, åt mellanmål(eller okej, ronja åt mellanmål), spelade lite monopol och sedan var det dags att hämta Leo som idag hade utflykt på dagis och därför inte får hämtas före fyra. Eftersom Ronja skulle på tennis tog jag Pias cykel så jag kunde ta Leo i cykelvagnen och så cyklade vi till tennisen på en gång. Det är inte långt dit men halva vägen är svag nerförsbacke och den andra halvan är en lång brant uppförsbacke. Jag lovar, det var inte roligt att cykla med en påhängsvagn med ett barn i uppför den backen. Det är tur att jag har ridit så mycket och har starka ben, för jag skulle minsann inte gå uppför den. Jag skulle prompt cykla.
Ronja spelade tre matcher och vann dem alla. :D Leo och jag lekte lite i lekparken och när vi hade cyklat hem lagade jag och marcus mat. Eller lagade, det blev pizza med färdig deg så det var bara att skära, lägga på och stoppa in i ugnen. Riktigt gott blev det iallafall och den allra godaste halvan av de fyra var den med tonfisk och lök.

vad hände sen? Jo, jag förundrades över hur länge och högt en treåring kan skrika.. :S Leo ville nämligen inte sova och jag tror nog att hela kvarteret fick reda på det så som han skrek. :s

Näej, nu blir det sängen.
Kram

Kommentarer


Kommentera inlägget här: