malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

tjugoförsta september thugohundraelva

Kategori: Au Pair

Nämen tjenare.

idag gick jag ut på en långpromenad efter att jag lämnat Leo på dagis. Två timmar var jag ute och det var så skönt. ovh fint eftersom solen sken så jag tog en massa kort. Här är några av dem. De är väl inte sådär jättebra eftersom jag tog dem med mobilen.


















Efter min promenad gjorde jag en kantarell-och skinksås som skulle ätas till middag. Därefter värmde jag pizza från igår och satte mig ute i solen och åt. Jag måste säga att det känns lite konstigt att kunna sitta ute i solen i linne och shorts och tycka att det är varmt(!) den tjugoförsta september. Vädret är verkligen fantastiskt och vet ni? Det var hela 36 plusgrader i solen! Det betyder också att jag lade mig på solsängen med en bok och solade i fyrtio minuter ungefär innan det var dags att åka och hämta Ronja från fritids. Idag behövde jag nämligen inte hämta Leo eftersom Ronja skulle på Tennismatch och sedan träning. Så det var Jessica som hämtade Leo idag. Jessica är Leo och Ronjas barnvakt, eller hon har varit det de senaste två åren och såna här gånger, när jag måste följa med Ronja så hämtar hon Leo. När pia berättade det för mig tror jag att hon kände sig tvingad att åter säga att de är jätteglada att jag är här och att det inte hade något med mig att göra utan bara att det skulle bli lättare för mig då jag inte behövde hålla reda på Leo samtidigt som Ronja hade match.

Iallafall cyklade vi till tennisplanerna och Ronja spelade sin match som hon vann. Det betyder att hon är bäst i sin åldersgrupp. (: Men sedan blev det lite problematiskt. Ronja skulle ju träna men hennes tränare åkte iväg till en annan plan, där träningen skulle vara, men han sa ingenting innan han åkte. När vi sedan gick och frågade några av mammorna om de visste var han var någonstans sa de att de trodde att han hade åkt till den andra planen. Då försökte de förklara vägen för mig men det var liksom, vid femte trafikljuset svänger du vänster, därefter andra höger, första höger, följ den vägen och ta sedan vänster.. typ. Jag förstod inte riktigt och när Ronja sa att vi hade cykel bestämde sig en av mammorna för att skjutsa oss med bilen eftersom det var en bra bit dit. Riktigt snällt av henne måste jag säga att det var.
Väl framme vid träningen träffade jag Lisa, en av Pias svenska kompisar, som väntade medan två av hennes barn hade träning. Så jag spelade tennis med henne och hennes femåriga son Magnus. Det var förresten de barnen som kom förbi efter picknicken härom veckan. Riktigt, riktigt trevligt var det.

När träningen var slut klockan sex kom emmas mamma och hämtade oss igen och skjutsade oss till cyklarna. Väl hemma var det bara för mig att springa ner och byta om till ridkläder eftersom jag hade ridlektion klockan sju. Det var så skönt att få sätta på sig ridbyxorna! Men haha jag har ju ingen ridhjälm här och det finns ingen att låna på ridskolan heller, så jag lånade Marcus cykelhjälm och red i den. Men det är ju bättre än inget iallafall.
Hästen jag fick rida på heter Jonathan och det är nog en av de stelaste hästar jag ridit. Gubben i lådan, han som äger stallet, sa att det var en svår häst som var oftast var väldigt trög. Jag tycker inte att det var en svår häst att rida förutom att an var ortoligt skumpig och jag hade bara skor och ridstrumpor, inte heller skodda ridbyxor. Så det var bara att klämma med knäna. En annan sak jag tänkte på var att det var väldigt annorlunda mot att rida lektion i sverige för vi skulle rida med mycket längre tyglar, typiskt tysk ridning. Fia brukar ju säga åt mig att korta tyglarna men han sa hela tiden läng tyglarna. haha
det gick bra iallafall och jag fick mycket beröm för min ridning efteråt, både av gubben i lådan och av några av de andra jag red med.

När jag kom hem igen åt jag mat, pratade med Marcus och sedan när Pia kom hem stod vi också och pratade en hel del i köket. Trevligt var det men jag vet inte vad det var med oss för vi var helt knäppa, eller mest jag(ovanligt va?). Efter en stund sa Pia " vi får nog se till att du får rida en gång i veckan så glad som du blev". Och ja, jag blev väldigt glad när jaf fick rida. Haha jag satt med ett fånigt leende på läpparna hela ridlektionen som jag inte förstod så jättemycket av. Han stod ju i mitten och pratade på tyska. Det gick bra när han jag red nära honom och när han var vänd mot mig, men jag förstod ändå inte allt han sa. När han tittade åt ett annat håll förstod jag knappt ett ord så jag tittade vad de andra gjorde och gjorde likadant. Det funkade!  Haha

Nej, nu ska jag lägga mig. Det här kommer upp senare för jag har ingen internetanslutning just nu..
Kram

Kommentarer


Kommentera inlägget här: