malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

tjugofjärde september tjugohundraelva

Kategori: Au Pair

Hejsan!

Igår var jag så himla trött så jag gick och lade mig utan att skriva någonting här på bloggen. Men ta det lugnt för om ni nu fortsätter att läsa så får ni veta vad jag hade för mig på den varma och soliga lördagen.

Jag vaknade ganska sent, tog en dusch och gick sedan upp och åt frukost. Ronja var inte hemma eftersom Marcus hade skjutsat henne till hennes tennisträning, men Leo var hemma och när jag kom upp log han åt mig och sa ”Malin”. Sötnöt. Efter att han gjort några pärlplattor bestämde han sig för att leka häst och eftersom Pia hade satt sig på golvet fick hennes ben agera hinder. Jag vet inte hur många gånger han sprang fram och tillbaka eftersom jag tappade räkningen ganska fort.

Efter frukosten gick jag ner och borstade tänderna och sedan åkte jag och Pia in i centrum för att handla lite. Vi hade nämligen tänkt göra köttbullar senare på dagen.
Pia och jag började vår lilla utflykt med att hälsa på Lisa och hennes familj. De är så trevliga!

Därefter åkte vi till ett grönsaks- och fruktstånd och handlade lite frukt och grönt. Det blev en hel del kassar med plommon, gurka, potatis, brysselkål, sallad, nektariner, tomater… Sedan blev det brödköp inne på bageriet bredvid ståndet innan vi gick till Edeka för att köpa fisk, köttfärs, kyckling, korv…
Det är något jag tycker om med Tyskland. Att de har en köttdisk inne i affären, även en fiskdisk, det finns ju i och för sig inne i affärerna i Sverige också men jag tycker att de i tyskland har större utbud.

När vi kom hem lagade vi mat eftersom det nästan var dags att åka till stallet, Ronja hade ridlektion klockan två. Maten bestod av bratwurst och potatis med gurksallad till . Och jag måste säga att det var gott. Korven smakade verkligen inte som korv, men den såg INTE god ut måste jag däremot erkänna.
När vi hade ätit upp skyndade vi oss som attan för att komma i tid till stallet. Vilket vi också gjorde, turligt nog. Gubben i lådan hälsade på oss och sa sedan att Ronja skulle få rida på Fanny. Fanny är en liten haflinger och medan gubben i lådan stod och gjorde i ordning henne stod jag och klappade henne. Och vet ni? Hon höll på nästan precis som Soldier med mulen. :’) Snacka om att jag saknade min häst då! Och Min syster när Ronja skulle rida på en häst med samma namn som henne.
Ridningen gick väldigt bra och därefter åkte vi hem. Jag ställde mig och gjorde en fruktsallad innan jag gick ut i solen och läste en bok i den sköna solstolen. Pia låg och sov i solsängen, Marcus och Leo vet jag inte riktigt vad de gjorde om jag ska vara ärlig och Ronja och Sophie lekte häst ute på gräsmattan.
Efter att Pia tagit en springtur, Marcus åkt till outleten och Sophie hade åkt hem satte jag barnen framför Tv:n och började rensa kantarellerna vi köpt tidigare samma dag.  När Pia sedan kom hem blev det matlagning. Oxfilé, klyftpotatis med kantarellsås och brysselkål stod på menyn. GOTT!!!
Vad hände sen? Jo, Ronja gick och lade sig och jag gick och gjorde i ordning Leo för sängen. Allting gick jättebra ända tills Marcus kom och sade god natt. Då fick Leo något ryck och började skrika och ville att pappa skulle sova med honom. Men han ropade på mamma?

När Leo hade somnat tittade jag, Pia och Marcus på film. Kill the Irishman. Den var bra men jag var så trött så jag höll på att somna flera gånger. Jag börjar bli som mamma tror jag. :O Jag lyckades i alla fall hålla mig vaken, tror jag, och när filmen var slut gick jag raka vägen ner och lade mig i sängen. Och jag tror att jag somnade på en gång. Haha

Kram på er

Kommentarer


Kommentera inlägget här: