malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

nionde september tjugoundraelva

Kategori: Au Pair

Hallåj!

Skapligt oskönt det är med en kliande hals, rethosta och en täppt näsa. Låter som en kille i målbrottet gör jag också då och då. Men nej, nu har vi klagat färdigt för idag. Det är ju inte direkt av den anledningen som jag skriver dessa inlägg, att klaga menar jag, så därför börjar vi om.

Hallåj!

Här sitter jag nu nyduschad och färdig för att lägga mig nere i sängen i mitt sovrum och lyssnar på Kärlekens matadorer-Den Svenska Björnstammen. Vart jag mig i världen vänder ska ni också lyssna på tycker jag.
Vad har jag haft för mig idag då? Ja du, otroligt mycket och ingenting alls. Jag vaknade helt slut och gick upp, tog en dusch, klädde på mig och gick sedan upp och gjorde frukost. Eller gjorde frukost är egentligen fel uttryck, det enda jag gör är ju att ställa fram lite mjölk, müsli, joghurt... Det kan man ju inte kalla att "göra frukost", men men.
    Därefter var det dags för Leo att gå till dagis men idag gick Pia iväg med honom så stannade jag kvar emma med Ronja. Det blev en hel del pussel lagda och spel spelda innan vi åkte och handlade. Det värsta med tyska affärer är verkligen att kassorna ser ut som på Lidl överallt. Jättestressigt tycker jag att det är och speciellt när man ska handla mycket som Ronja och jag gjorde idag. Man måste liksom skynda sig att packa ner alla saker i sin korg eller kasse innan man betalar för annars blir det ju nästa kunds tur och om de har köpt mycket hamnar ju deras varor också på det otroligt lilla utrymmet efter kassan. Storhandlar aldrig tyskar eller vad är det här för knäppt system? Det gick iallafall bra men vet ni? Att leta efter farinsocker är hopplöst om man inte vet vad det heter på varken engelska eller tyska och det finns ju för sjutton sjuttioelva olika sorter att välja mellan.

Hemma igen lagade jag och Pia spaghetti och köttfärssås. Riktigt gott blev det måste jag säga och efter lunchen gick jag återigen ner till mig och lade mig och sov en stund efter en varm dusch. Det bästa botemedlet mot sjukdom ska ju vara att ta det lugnt och sova, men inte blir det här någe bättre inte...
I vilket fall som helst så åkte vi (Pia, jag, Ronja och Leo) till Belinda (tror jag att hon heter) Hon är spanjorska och är en bekant till Pias vän Lotta. Belinda har också en Au Pair och det var därför vi åkte dit, för att vi skulle få träffas. Laura, Belindas au pair, är 26 år gammal och kommer från Brasilien. Eller som jag förstod det är hon född i Rio de Janeiro och när hennes föräldrar skilde sig gifte sig hennes mamma med en grek så då flyttade hon dit. Hon har även bott i bland annar Paris, Italien och London tror jag att det var. På grund av detta pratar hon spanska, grekiska, portuisiska, engelska och nu vill hon lära sig tyska.
Medan Pia och Belinda satt i köket och pratade gick jag, Ronja, Leo , Laura och Miguel (Belindas sjuårige son) till en sportplats där vi skulle spela fotboll men Leo bestämde sig för att bollen var hans så varenda gång någon av oss andra försökte ta bollen blev han riktigt arg och skrek och grinade. Jag försökte flera gåger säga att han fick dela med sig av bollen(men hur förklarar man det för en treåring egentligen?). Envisa unge!
Därefter gick vi en promenad med Belindas blind hund, jättesöt, och vi gick förbi en lekpark som vi stannade och lekte i en stund innan vi gick tillbaka hem till Belinda.
Nu är det iallafall bestämt att jag ska följa med Laura och Belinda imorgon när de åker till Erlangen på någon träff för tysk- och spansktalande. Det verkar roligt, framförallt spännande och roligt att få göra något. Jo, just det. Belinda visste även någon som ville ha hjälp att rida sin häst så Pia och jag ska ta kontakt med henne. :)

Was noch? Jo, Titti och hennes familj kom över på middag ikväll. Lax och potatis blev det och sen kladdkaka med hallon och vispgrädde till efterrätt. Mums filibabba! Jag var dock tvungen att ringa mamam och fråga om receptet men när jag väl stod där och gjorde kladdkakan tittade jag inet ens på pappret. Det var iallafall otroligt skönt att få prata med mamma och pappa igen. Så roligt att få veta lite vad som händer där hemma också (:
Jo, Titti, det är den svenska familjen som Pia, jag och Leo besökte i fredags. Riktigt trevliga måste jag säga. (:

Så, det var väl min dag. Jag hoppas att ni har haft en bra dag ni också och nu tänker jag lägga mig ner för jag kan seriöst knappt hålla ögonen öppna.

Kramar

Kommentarer


Kommentera inlägget här: