malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

tredje oktober tjugohundraelva

Kategori: Au Pair

tjolahopp!

idag vaknade jag halv tio, tog en snabbdusch och satte sedan igång datorn och skrev lite här innan jag gick upp och åt frukost  som idag bestod av müsli med mjölk, en smörgås med skinka och tomat och ett glas äppeljuice till det. Därefter städade jag lite nere i min lägenhet, hängde ut kudde och täcke för att luftas. Just, det idag var det helgdag här i tyskland och därför kunde jag sova läge och därför var Pia och Marcus hemma idag.
Efter att jag städat upp berättade Pia att Beléns kompis hade ringt henne angående hennes häst. Så pia ringde upp Beléns kompis och de bestämde att jag skulle få provrida hästen redan samma dag och att hon skulle komma och hämta mig en halvtimme senare. Så det var bara för mig att springa ner och byta om till ridkläder.
Pia och jag bestämde dock senare att jag skulle låna Marcus bil och åka efter Cornelia, som hon heter, så slapp de åka och hämta mig senare och så skulle jag se vägen. Det är nämligen så att Cornelia bor cirka 40 minuters bilfärd härifrån och då åker man på autobahn. Jag åkte iallafall efter henne och herregud, hon tog det då inte lugnt på autobahn. Hastighetsmätan visade i snitt 180Km/H på min instrumentbräda. Visst, jag tycker att det är kul att åka fort men att åk ai 180km/h, tre bilar i bredd när det svänger är inte direkt det roligaste jag gjort. Så ja, jag erkänner att jag var lite rädd några gånger när det gick sådär fort. Men, det gick bra iallafall och tillslut kom vi fram till Fränkische Schweiz som området där Cornelia bor heter. Och herregud vilket fint hus hon bor i! Jag var ju självklart så dum att jag inte tog några kort men eftersom det gick riktigt bra så får jag knäppa kort nästa gång helt enkelt. 
Hon har förresten två afrikanska lejonhundar. För er som inte vet hur de ser ut så kan ni se här.

Vi lämnade henes hundar hemma och tog sedan henes bil ut till hästarna som stod en bit därifrån. De står inte i något stall uten hon har dem på lösdrift med ett stort nybygt skjul som tjänar som vindskydd, foderkammare, sadelkammare och på övervåningen finns hö.
Tre hästar har hon varav en är en korsning mellan frieser och andalusier, de andra två vet hon inte eftersom Dana, den hästen jag provred, är importerad från Rumänien och efter några månader tittade lilla Linda fram. De två är verkligen kopior av varandra förutom att Dana är lite mörkare fux än Linda.
Dana då, hon är sju år och 160 cm hög. Riktigt mysig häst måste jag säga, dock i väldigt dålig kondition men det är inet så konstigt eftersom Cornelia inte hinner rida henne så ofta. När hon rider, rider hon inte eller så mycket konditionskrävande utan det är mest skritt och bara lite trav. Väldigt annorlunda mot vad jag är van vid men.
Det var riktit trevligt iallafall och jag har pratat så mycket tyska idag. Det roliga var iallafall att när vi var ute och red fick jag även veta vad vissa växter heter på tyska och vilka som är giftiga och inte.





very bad picture



Efter att vi ridit i drygt en och en halv timme åkte vi tillbaka till hennes hus och väl där fick jag lite att dricka, vi bytte telefonnummer och därefter fick jag en stor kasse full med äpplen och pepparmintsväxter.
sedan satte jag mig i bilen igen och åkte tillbaka hem och jag kan ju säga att den här gången låg hastighetsmätaren i snitt på 120-130km/h. Fortfarande snabbt men det kändes iallafall inte lika läskigt som 180.
 
När jag kom tillbaka kom jag precis när maten var färdig så det var bara för mig att sätta mig ute i trädgården och börja äta det grillade köttet, den grillade korven(den som är så god) och potatisen.

Vad som hände därefter var inte så mycket mer än att Ronja och Leo gick och lade sig och jag gick ner till mig. Jo, förresten jag stod i en halvtimme och plockade av bladen från pepparmintsväxterna. Inte speciellt underhållande måste jag säga.

Nej, nu ska jag soav så jag orkar med min zumba imorgon. :D

Kramar

Kommentarer


Kommentera inlägget här: