malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

sjunde oktober tjugohundraelva

Kategori: Au Pair

nej, men se god morgon/dag/kväll på er. Trevligt att ni tittade förbi. :)

Eftersom jag hade riktigt svårt att somna igår var jag riktigt trött imorse när jag vaknade. Inte roligt.
Men jag släpade mig upp ur sängen iallafall, jag tvättade av mig, klädde på mig, borstade tänderna, gick upp och gjorde iordning frukost. Åt frukost, borstade tänderna, satte på mig jacka och skor och sedan hoppade vi, Pia, jag och Leo in i bilen och åkte till Kindergarten.
Där lämnade jag i princip bara honom och gick sedan hem och bytte ut minua mjukisbyxor till mina springbyxor istället. Sedan stack jag ut och sprang . Jag hade inte bestämt mig om jag skulle springa eller gå utan det bestämde jag mig för efter att jag hade gått i tio minuter. Hela turen blev en timme och tjugo minuter lång och jag är så glad att jag orkade springa hela tiden. :D Men jag måste säga att i den sista långa lutningen upp mot "vår" gata var det lite tungt att springa. Men det var bara att bita ihop. Skönt var det iallafall att springa.
När jag kom hem stretcade jag en stund åt ett äpple och duschade innan jag satte mig i soffan nere i min lägenhet och läste lite i en bok.

Runt tolv ar jag så hungrig så jag gick upp och värmde lite lasagne som jag åt till lunch samtidigt som jag tittade på BBC World News. I like BBC btw. När sedan pia kom hem igen (hon jobbade hemifrån idag) hade hon hämtat både Leo och Ronja. De hade även varit till tandläkaren eftersom Leo hade ett hål i tanden.
Jag och Ronja satte oss iallafall och spelade alfapet, Leo sov middag och Pia åt lasagne. Riktigt roligt att spela alfapet, eftersom jag vann. Det var förresten inte så att man skulle hitta på egna ord utan det fanns förtryckta ord som man skulle avsluta. Jag kan knäppa ett kort och visa er sen.

Runt halv tre tog jag och Ronja oss till Svenska skolan eftersom de hade lektion idag. Svenska skolan är en liten förening med svenskar och Lisa är svenskalärare där. Det betyder att on har svenskalektioner med barnen så de lär sig att skriva, läsa och prata svenska. Riktigt roligt tycker jag.
först fick de i uppgift att komma på svenska artister, sedan skulle de rimma och därefter hade de en liten tävling som gick ut på att jag spelade en låt och de skulle skriva upp så många ord de hörde i texten som de bara kunde. När jag sedan skulle bedömma vilka som vann den första omgången var jag så hård att de var tvungna att ha stavat rätt för att få poäng. Samma regler i andra omgången och det bästa var att tjejerna vann första gången och killarna den andra. 

När tävlingen var avslutad fick de göra en båt gjord av äpple, sura remmar och chokladsticks till åror och därefter fick de leka av sig en bra stund. 
Pia och Leo kom runt halv fem och då åkte vi nästan påen gång till samma restaurang som vi var på förra veckan. Det var Lisas familj, Titti och hennes, Hannas och så Pia, Marcus, Leo, Ronja och jag som åkte dit och åt. Riktigt trevligt var det om än otroligt högljutt. Hanna och Lisa och deras familjer gick nästan direkt efter maten så då var det bara vi och tittis familj kvar. de är så trevliga. Kvällen avslutades hemma hos Titti och medan Pia och Marcus satt och pratade med Titti och Micke satt jag och tittade på Mulan 2. Inte den bästa filmen jag vet men jag vet hur mycket jag tyckte om den första Mulan filmen plus att det var tre barn som tjatade på mig att jag skulle titta med dem. Det var väl mysigt förutom det faktum att jag kände mig skapligt inträngd ett tag när jag hade både Ronja och Leo klängandes på mig.
Ja, det var väl min dag och kväll . Nu ska jag sova. Btw, det kommer nog ett långt hissa och dissa imorgon eftersom jag inte har lagt upp det på några dagar. ;) 

Kram

Kommentarer


Kommentera inlägget här: