malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

åttonde oktober tjugohundraelva

Kategori: Au Pair

hallåj!

Igår orkade jag inte skriva något inlägg innan jag gick och kade mig så det får komma upp nu istället. Jag vaknade typ tjugo över nio och gick upp, duschade och klädde på mig. Gick sedan upp för att äta frukost och efter frukosten åkte jag och Pia och handlade. Det var inte det enda ärende vi hade på stan utan vi åkte även och lämnade kläder på "sozialkaufhaus". Det är typ som en rööda korset-butik med skillnaden att pengarna inte går till röda korset. JAg vet inte vart pengarna går egentligen men det kan jag fråga Pia om.
Därefter handlade vi en massa mat inne på Norma, jag köpte lite rotfrukter i ett frukt- och grönsaksstånd med frukt oc grönt som kommer härifrån. Jag tycker att det är så mysigt med sådana stånd. Det känns lite gammalmodigt liksom.

Efter att vi handlat åkte vi till en slaktare och jag måste säga att jag tycker att namnet är riktigt roligt. Slakteriet heter Peter Fick och nu tänker väl ni, jaha? Vad var det som var så roligt med det? Jo, eftersom ordet fick betyder samma sak som fuck på tyska. Det är därför tyskar kollar konstigt på svenskar när de pratar om sin ficka, fickpengar eller att de bara fick något. hehe

Väl hemma igen åt vi mat ris och en färdiggjord köttgryta som vi köpte på slakteri fick. Riktigt gott var det faktiskt och det luktade lite som mammas köttgryta, dock är mammas godare. Men brukar det inte vara så? När vi hade ätit gick Pia, Marcus och leo och lade sig och jag och Ronja skulle ckla till en lekplats eftersom det var fint väder för tillfället. Dock råkade Ronja halka så att hon ramlade och slog i kinden/käken i en träpall i hallen så vi var tvungna att kyla det ett tag innan vi kunde åka. Medan hon låg i soffan läste jag lite ur bröderna Lejonhjärta för henne. Åh, vad jag tycker om Bröderna Lejonhjärta. Det är inte klokt egentligen, de dör ju? Efter ett kapitel åkte vi iallafall iväg och jag måste säga att himlen inte såg så lovande ut eftersom den var alldeles mörkgrå bakom oss och framför var den ljusblå, lite konstigt, men eftersom det såg ut att blåsa bort från oss så tänkte jag att vi åker iallafall. VI tog dock med oss regnkläder för säkerhets skull. Kallt att cykla utan vantar var det måste jag säga. Vi kom iallafall fram till lekparken och då hade det börjat blåsa ganska rejält så det var inte jättevarmt. Vi satte på oss våra regnjackor och gick sedan till en av klätterställningarna. Och Tror ni inte att Ronja bara hann klättra upp halvvägs innan det började regna. Och inte regnade det lite heller! Så vi hoppade på cyklarna och cyklade hem igen. kallt. Blött. Mot vinden och regnet. Ínte direkt det roligaste jag har gjort.

Hemma igen bytte vi om till torra kläder, jag gjorde en kopp te till mig(med pepparmintsbladen från Cornelia, gott) och sedan åt vi en lite joghurt och frukt innan vi satte oss inne i vardagsrummet och jag läste Bröderna Lejonhjörta för henne tills Leo kom ner.
Då åkte jag och Pia och lämnade en massa skor på en insamling som ska till tjeckien. Jag tyckte att det var lite roligt att det var en gammal tant som själv hade tagit initiativet och själv skulle köra ner det. Hoppas bara att det verkligen kommer fram, men dte tror jag.

När vi kom hem kom Jan(Lisas man) med Evelina och Freja eftersom de ville leka med Ronja. Jag lekte med tatten med barnen en stund ute i trädgården innan vi gick in och satte oss och pärlade i köket. Sedan kom Lisa, Jan och Magnus eftersom Pia och Lisa hade bestämt att vi skulle äta tillsammans. Sedan kom Marcus hem från Ikea, han var nämligen tvungen att köpa bland annat ett nytt handfat till mig. Dock vet jag nte om an gjorde det :o Mitt är iallafall sönder eftersom en av mina sprayer ramlade ner från skåpet ovanför och hamnade mitt på sprickan.. Snacka om att jag skämdes när jag berättade för Pia. Det är så jäkla typiskt mig!

Maten bestod av spaghetti och köttfärssås och fruktsallad med glass till efterrätt. Gott!
Kvällen var riktigt trevlig med trevligt sällskap och god mat och jag måste säga att jag tycker att Lisa och hennes familj är jättetrevliga. Jag ska förresten sitta barnvakt åt dem nästa fredag. :)

Nej nu ska jag gå upp och äta frukost innan de tror att jag har dött här nere. :)
Kram kram

Kommentarer


Kommentera inlägget här: