malinjennybirgitta

Mitt Au Pair-år i Tyskland.

trettionde augusti tjugohundraelva

Kategori: Au Pair

God afton!

Även idag har vädret varit otroligt fint och varmt. Inte minst blir det varmt när man är ute i solen och spelar fotboll, hjular och står på händer. Haha. Det är bara några saker jag har gjort idag. Jag och Heidi lagade mat till alla. Potatissallad och köttbullar som egentligen. Jag var väldigt skeptisk till potatissalladen till en början eftersom det var väldigt mycket vitvinsvinäger i plus att det var mycket gurka. Men resultatet blev otroligt bra och till och med Ronja, som tydligen annars inte brukar tycka om den, tyckte att den var så god att hon tog en extra portion. Ett bra betyg tycker jag.

På eftermiddagen åkte vi in till Erlangen och även där finns det många fina hus. Vi var in i en galleria och tittade runt i några affärer innan vi åt lite på McDonalds och åkte tillbaka hem. Väl hemma åt vi lite plommonpaj, riktigt god, och när Pia kom hem gick vi på en promenad. Eller, Pia och Heidi gick på en promenad medans jag och Janik stannade med barnen i lekparken mellan Ronjas skola och Leos dagis.  Haha jag hade fullt upp med att hålla koll på Leo som cyklade när vi gick till och från lekparken. Han tittar liksom på allt annat än vägen framför honom så han vinglar ju skapligt mycket, dessutom kom det bilar och han ville inte stanna innan han åkte över vägen. Så när jag sa åt onom att vänta ropade han"ich will nicht!" (jag vill inte) eller !ich will nicht warten!" (jag vill inte vänta). Envis som satan är han ockå men jättesöt och det är inte jättestora problem att få honom att till exempel gå hem fast han inte vill, eller stanna med cykeln. (Jag kom inte på några andra exempel)

Ronja ville nu på kvällen att jag skulle lägga henne och läsa godnattsaga för henne. Det känns också som ett bra betyg eftersom det betyder att jag måste ha gjort något rätt iallafall. Det blev en saga om två möss, stadsmusen och lantmusen. :)

Nu sitter jag här nere i mitt vardagsrum med TV:n påslagen, nyduschad och klar för sängen och gäspar i takt med basen i musiken som spelas i tv-programmet. Därför tror jag nog att jag ska gå och lägga mig och sova, utan godnattsaga. Jag har insett att man blir skapligt trött av att ta hand om barn och samtidigt hela tiden koncentrera sig när folk pratar tyska med en. Jag är dock glad att jag ändå har det så lätt att förstå och prata tyska som jag faktiskt har. Det betyder ju att jag inte blir lika trött som jag skulle ha blivit om jag till exempel hade arit i tyskland eller hos en familj som verkligen pratar dialekt.

Åh, noch was, jag har nu kommit på att jag bara har varit här i två dagar och redan har de börjat söka efter en kille åt mig. ;) haha ne.

Jaja, hoppas att ni får en god natts sömn och drömmer söta drömmar.

Kram

Kommentarer

  • Pappa säger:

    letar de kille åt dig? ... kom hem NU! :)

    2011-08-31 | 11:49:29

Kommentera inlägget här: